Lid worden

Trainen op de atletiekbaan is geschikt voor jong en oud. Je kan altijd op je eigen niveau sporten en geconcentreert bezich met techniek of juist oefeningen doen in een spelvorm. Het is vaak gezellig op de baan, want je komt elkaar vaak tegen. Er is een grote keuze aan trainingen die je kan doen op de baan.

  • Werpen/springen/allround
    • Kogelstoten, Speerwerpen, Discuswerpen, Kogelslingeren
    • Verspringen, Hink-stap-sprong, Hoogspringen, Poolstokspringen
  • Sprint/horden
    • Sprint (100m en 200m)
    • Horden (100m (vrouwen), 110m (mannen) )
    • Estafettes (4x100m, 4x200m, 4x400m, 4x800m en 4x1500m)
  • 400m/400mH
    • Sprint (400m)
    • Horden (400mH)
  • Middellange-afstand (MILA)
    • Midden afstand (800m, 1000m, 1500m)
    • Lange afstand (3000m, 5000m, 10.000m)
    • Steeple chase 2000m (vrouwen) en 3000m (mannen) 

 

Voordelen van trainen op de baan

Blessures & prestatie

Hardlopen lijkt eenvoudig, maar het is eigenlijk coördinatief uitdagingd. Het is niet verwonderlijk dat veel mensen geblesseerd raken door hardlopen of weinig progressie maken. Door gericht te trainen op coördinatie en specifiek kracht kan de kans op blessures worden verminderd en kan jong en oud zichzelf verbeteren.

Focus

De baan biedt een voorspelbare omgeving die de focus toe laat die je nodig hebt om je hardlooptechniek te verbeteren. Daarnaast is de tartanbaan een zachtere ondergrond, kan de trainer goed op je letten en stimuleert het een grotere variatie aan trainingsvormen.

Snelle intervallen & loopscholing

Je zult merken dat je op de baan makkelijk hogere snelheden kan lopen (dit is tevens het gevaar voor een beginnend baanloper). Vaker lopen op hogere snelheden geeft een geweldige stimulans voor je snelheid; ook op langere afstanden. De intervallen vormen de belangrijkste trainingsvorm om ook conditioneel vooruit te gaan. Daarnaast zullen andere atleten op de baan een inspiratie vormen om jezelf blijvend te verbeteren en wordt er in de regel meer aandacht geschonken aan loopscholing.